Lufthansa kan zoekgeraakte bagage voortaan eenvoudiger traceren dankzij de introductie van een nieuwe Baggage Tracing Service. Dit samen met technologiebedrijf SITA ontwikkelde WorldTracer-systeem maakt het voor Lufthansa-personeel mogelijk om vermiste tassen en koffers te vinden, waar ook ter wereld.

Grondafhandelingsbedrijven, luchthavenexploitanten en luchtvaartmaatschappijen kunnen toegang krijgen tot de wereldwijde gegevens van WorldTracer. schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

Het kan ook worden geïntegreerd met hun eigen reserverings- en operationele systemen. De gecombineerde data moeten ervoor zorgen dat vermiste bagage snel kan worden opgespoord.

De WorldTrace-desktopapplicatie zal in de loop van 2016 door grondpersoneel van de Lufthansa Group gebruikt kunnen worden. De Duitse luchtvaartmaatschappij hoopt dat de interface helpt om de klanttevredenheid positief te beïnvloeden in het “zeldzame geval” dat een koffer zoekraakt, aldus Guenter Friedrich, vicepresident Commercial & Passenger bij de Duitse luchtvaartmaatschappij.

Volgens Dave Bakker, topman van SITA in Europa, heeft technologie een grote rol gespeeld in het reduceren van het aantal vermiste koffers. “Dat heeft de luchtvaartindustrie sinds 2007 achttien miljard dollar opgeleverd”, zegt hij. WorldTrace moet er volgens Bakker voor zorgen dat nog meer kosten kunnen worden bespaard.

Het aantal vermissingen van bagage mag dan zijn afgenomen, maar in het geval van onvoorziene situaties, zoals annuleringen door slecht weer, raakt bagage nogal eens zoek.

Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl

Groen licht voor groei Schiphol: nieuwe pier en terminal

Vueling: zeven nieuwe routes en extra A320's op Schiphol

United start lijnvluchten op biobrandstof

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl